דיכאון וחרדה- שתי המגפות של המאה ה-21


כולנו חווים מפעם לפעם תחושות של חרדה או עצב כתגובה לאירועים קשים בחיינו. אובדן, פיטורים, בעיות במערכות יחסים או כישלונות, הם אירועים קשים שיוצרים כאב. עם זאת, אם אתם מרגישים בעקביות עצבות ואיבוד עניין בדברים שאהבתם פעם, או שמים לב שאתם נתפסים לדאגה עד כדי כך שהיא מפריעה ליכולת שלכם לחיות חיים נורמליים ומספקים, ייתכן שאתם מתמודדים עם דיכאון, חרדה, או שילוב של שניהם. 

חרדה ודיכאון הם מצבים שכיחים מאד ובעולם בריאות הנפש יש שמגדירים שני מצבים אלו כמגפות של העידן המודרני. למרות הדמיון בין שני המצבים, יש לכל אחד סיבות ותסמינים ייחודיים. הבנת ההבדלים בין השניים יכולה לעזור לכם לקבל את טיפול מתאים. דיכאון מסווג כהפרעת מצב רוח בעוד שחרדה מסווגת בקטגוריה נפרדת משלה.

 מהי חרדה?

הפרעת חרדה מאופיינת בדאגה כרונית המשפיעה על תפקוד האדם. אדם עם הפרעת חרדה עשוי לדאוג כל העת לעתיד, בין אם התרחיש העתידי מעוגן במציאות או מדומיין. אנשים עם חרדה נוטים להימנע מהמצבים או המקומות שגורמים להם לחרדה (טריגרים או רמזים), דבר שעשוי להביא להקלה זמנית, אך בטווח הארוך רק מחזק ומקבע את הפחד וההימנעות הקשורים לטריגר.

תסמיני חרדה עשויים לכלול: 

  • דאגה מתמדת, עַצבָּנוּת, פחד שאינו פרופורציונאלי למצב
  • חשיבה שלילית ומעוותת
  • דפיקות לב 
  • מתח קבוע 
  • הזעה מוגברת 
  • קושי בריכוז 
  • נִרגָנוּת 


כדי להיות מאובחן כסובל מהפרעת חרדה, אדם צריך לחוות את הסימפטומים במידה ניכרת ולמשך מספר חודשים או יותר. בהתאם לסוג הפרעת החרדה, אדם עלול לחוות התקפי פאניקה. התקפי פאניקה הם פרקי זמן קצרים של פחד עז שבדרך כלל מלווים בתסמינים גופניים מדאיגים, כמו דפיקות לב וקוצר נשימה. התקף חרדה יכול להרגיש לאדם שחווה את ההתקף כמו התקף לב, למרות שהסכנה הזו לא קיימת מבחינה פיזיולוגית. 


מהו דיכאון? 

דיכאון מאופיין פחות סביב פחד או דאגה ויותר סביב עצב רב או קהות רגשית ממושכת. אדם עם דיכאון עלול לאבד עניין בפעילויות ותחביבים שהיו בעבר מתגמלים ומהנים; אנרגיית החיים, אופטימיות ומוטיבציה מאד מושפעות מדיכאון. אדם הסובל מדיכאון עלול להרגיש כאילו הוא סוחב איתו משקל רב לכל מקום ומשימות פשוטות, כמו לקום מהמיטה, מקלחת או ניקוי כלים, עשויות לפתע לדרוש מאמץ רב מאד. במקרים קשים דיכאון יכול להיות מלווה גם במחשבות אובדניות.

 תסמיני דיכאון עשויים לכלול:

  •  תחושת עצבות וחוסר תקווה
  •  דפוסי חשיבה שליליים 
  • אובדן הערכה עצמית 
  • פגיעה בריכוז 
  • חוסר מוטיבציה 
  • אובדן תיאבון או תיאבון מוגבר
  •  נדודי שינה או צורך מוגבר בשינה
  • אנרגיה נמוכה ועייפות 
  • תחושה של הצפה (להיות מוצף בקלות) 


כדי לאבחן דיכאון, התסמינים חייבים להימשך למעלה משבועיים. כמו חרדה, גם דיכאון יכול לנוע בין קל לחמור, וישנם מספר סוגים שונים של דיכאון, כולם עם אשכולות ספציפיים של תסמינים.

 

האם יש לי חרדה או דיכאון? 

כשמדובר בהבדל בין חרדה לדיכאון, זה לא תמיד ברור. איש מקצוע בתחום בריאות הנפש יכול להעריך אותך כדי לקבוע אם יש לך חרדה, דיכאון או שניהם. אבחון מורכב בדרך כלל מראיון אישי שבו מדברים על הסימפטומים וההשפעה עליך, כמו גם על היבטים אחרים בחייך. לאחר קביעת אבחנה, ניתן להציע טיפול. אמנם שני התנאים נבדלים, אך לעתים קרובות הם מתקיימים במקביל, במה שמכונה תחלואה נלווית. דיכאון עם חרדה אינו נדיר. נראה כי חרדה ודיכאון חולקים קשר נוירו-כימי, ושני המצבים נחשבים כקשורים לכמויות נמוכות של סרוטונין ודופמין במוח. 

האם חרדה יכולה לגרום לדיכאון? 

לפעמים קשה לקבוע איזו בעיה התרחשה ראשונה, אם כי לעיתים קרובות דיכאון מתרחש לאחר שאדם נאבק בחרדה במשך תקופה. החרדה עלולה לגרום לאנשים להתבודד ולהימנע מהגורמים והטריגרים המשויכים לחרדה והימנעות זו עלולה להוביל לתסמיני דיכאון. מסיבה זו, חרדה חברתית ודיכאון קשורים זה לזו במיוחד. חרדה חברתית יכולה לגרום לתסמינים של עצבנות, קוצר נשימה והזעה במצבים חברתיים ולהוביל להתבודדות, הימנעות חברתית וירידה בערך העצמי. 

כיצד לטפל בדיכאון וחרדה?

ישנם טיפולים רבים עבור דיכאון וחרדה. ללא טיפול, מצבים אלה עלולים לגבות מחיר כבד מחייכם, לפגוע באיכות החיים, לגרום להרס במערכות יחסים ולצמצם את עולמכם וחווית הקיום שלכם בעולם. דיכאון קשה וחרדה עשויים לדרוש מספר לא מבוטל של פגישות טיפול. טיפולים יכולים להיות יעילים ביותר, אך רק מעטים מהאנשים הסובלים מחרדה או דיכאון אכן פונים לטיפול. 

בין אם אתם נאבקים בדיכאון, בחרדה או בשניהם, ההחלמה יכולה להיות קשה עד בלתי אפשרית אם נעשית לבד. דיכאון קשה וחרדה יכולים לעוות את צורת החשיבה עד כדי כך שאדם עלול להרגיש ששום דבר לא יכול להשתפר. מטפל מקצועי יכול לסייע רבות בפיתוח מנגנוני התמודדות, טקטיקות למידה לשיפור הסימפטומים ושינוי עמוק בתפיסות של המטופל כלפי עצמו והעולם.


 ניתן לקרוא עוד על חרדה ודיכאון במאמרים המצורפים כאן:

מאמר על דיכאון 

מאמר על חרדה