פוסט טראומה- מה זה ואיזה סוגי טיפול קיימים?


הפרעת דחק פוסט טראומטית- Post traumatic stress disorder (PTSD) היא הפרעה נפשית שיכולה להתפתח לאחר שאדם נחשף לאירוע טראומטי, כגון תקיפה מינית, שדה קרב, תאונת דרכים, התעללות פיזית או מינית, ומקרים של סכנת חיים. הסימפטומים עשויים לכלול מחשבות, רגשות או חלומות טורדניים הקשורים לאירוע, מצוקה נפשית או פיזית לרמזים (טריגרים) בסביבה המקושרים לטראומה והימנעות מרמזים אלו, שינוי באופן שבו אדם חושב ומרגיש כלפי עצמו והסביבה, ועלייה בתגובות "מלחמה, מנוסה או קיפאון" ("fight, flight or freeze") המשמשות כתגובה הישרדותית אינסטינקטיבית למצבי איום. ילדים צעירים נוטים להראות מצוקה בדרכים שונות ועשויים להביע את זיכרונותיהם באמצעות משחק, אומנות ופנטזיה. 

אומנם, כדי לאבחן PTSD תסמינים אלו צריכים להימשך תקופת זמן ארוכה מחודש לאחר האירוע, אך אין לחכות חודש ויש להגיע לטיפול כמה יותר מהר. אדם עם PTSD נמצא בסיכון גבוה יותר להתאבדות ולפגיעה עצמית מכוונת ולכן הגעה לטיפול נפשי היא חשובה במיוחד. ההמלצה המקצועית היא שיש להגיע כמה יותר מהר לטיפול אחרי אירוע טראומתי כיוון שמחקרים מצביעים על חשיבות ממד הזמן בכל הקשור ליעילות ההתערבות הטיפולית בטראומה. 

במהלך טראומה, הגוף מגיב לאיום על ידי מעבר למצב “fight, flight or freeze”- האדם מגיב באופן לא נשלט על ידי התקפה, בריחה או קיפאון כדי לשרוד. חשוב להבין שהתגובה הזו היא אינסטינקטיבית ולא ניתן היה להגיב אחרת בזמן האירוע. המוח משחרר הורמוני לחץ, כמו אדרנלין ונוראדרנלין, כדי לתת לגוף פרץ של אנרגיה שתעזור לו לשרוד. הלב פועם מהר יותר, והמוח עלול "לוותר" על פעולות מסוימות כגון זיכרון לטווח קצר, ועיבוד מוצלח של חלקים מהאירוע.

PTSD גורם למוח "להיתקע" במצב סכנה. גם אחרי שהאירוע מסתיים- המוח נשאר בכוננות גבוהה והגוף ממשיך לשלוח אותות לחץ, שיכולים להוביל לתסמיני PTSD. מחקרים מראים כי החלק במוח המטפל בפחד ורגש (האמיגדלה) פעיל יותר בקרב אנשים עם PTSD. 

רוב האנשים שחווים אירועים טראומטיים אינם מפתחים PTSD. אנשים שחוו טראומה בין אישית כמו אונס או התעללות בילדות נוטים יותר לפתח PTSD בהשוואה לאנשים שחוו טראומה שאינה כתוצאה מתקיפה, כגון תאונות או אסונות טבע. כמחצית מהאנשים מפתחים PTSD בעקבות אונס. ילדים נוטים פחות ממבוגרים לפתח PTSD לאחר טראומה, במיוחד אם הם מתחת לגיל 10. הטיפולים העיקריים לאנשים הסובלים מ-PTSD הם טיפול נפשי (פסיכותרפיה) ותרופתי. 


יש כיום מגוון רחב של סוגי טיפול לטראומה ו-PTSD. הנה כמה דוגמאות מתוך מאמר של מכון טמיר שהקישור אליו מופיע בסוף העמוד: 

טיפול בחשיפה מתמשכת- Prolonged Exposure 

 הטיפול מבוסס על חשיפה חזרתית של האירוע הטראומטי בדמיון המטופל, באופן מבוקר ומוגן, בכדי להפחית את המחשבות הטורדניות וההימנעות מהם סובלים מתמודדים עם PTSD. תהליך החשיפה מאפשר למטופל להבחין בין האירוע הטראומטי לבין אירועים בהווה ובהדרגה לחזור ולחוות את המציאות הקיומית כבטוחה.

 טיפול בגישת Skills Training for Affective and Interpersonal Regulation (STAIR)

טיפול STAIR מתמקד בלימוד מיומנויות ויסות רגשי ובין אישי, למטופלים ולהורים. מדובר על טיפול פסיכולוגי בגישה נרטיבית בטראומה, קיצור של Skills Training for Affective and Interpersonal Regulation. 

טיפול ממוקד באמצעות מיינדפולנס Mindfulness-based Stress Reduction (MBSR)

שיטה זו משלבת מדיטציית מיינדפולנס, יוגה והדרכה פרונטאלית, ומטרתה לסייע למטופלים להפחית סבל ומתחים הנגרמים בשל מצבים רפואיים ונפשיים שונים, על ידי תרגול התייחסות מחודשת ומודעת יותר למצבם הפיזי והנפשי. 

הבניה קוגניטיבית Cognitive Restructuring 

טיפול CBT שנועד לשנות דפוסי חשיבה סביב הטראומה וכתוצאה ממנה.

(EMDR) Eye Movement Desensitization Reprocessing 

במהלך פגישות טיפול ב-EMDR המטופל חי מחדש את האירוע הטראומטי או מינונים (חלקים) קצרים מהאירוע בזמן שהמטפל מכוון את תנועות העיניים שלו. EMDR נחשב כיעיל מכיוון שזכירת אירועים טראומתיים היא לעתים פחות כואבת רגשית כאשר תשומת הלב מופנית לגירוי אחר. טכניקה זו מאפשרת למטופל להיחשף לזיכרונות או למחשבות מהאירוע מבלי להיחשף לתגובה פסיכולוגית מוגזמת. לאורך זמן, האמונה היא שטכניקה זו תפחית את ההשפעה שיש לזיכרונות או למחשבות על המטופל.

טיפול באמצעות עיבוד קוגניטיבי (CPT) 

פרוטוקול המיועד להתמודדות עם תסמונת פוסט-טראומטית ו/ או דיכאון שהתעוררו בעקבות אירוע טראומטי, אשר נוקט בגישה קוגניטיבית לטיפול במחשבות השליליות ובתפיסת העולם החרדתית והנמנעת איתה מתמודד אדם החי בצל הטראומה.

טיפול CBT ממוקד בטראומה (TF-CBT) 

ייעוץ שמטרתו לתת מענה לצרכים של ילדים ובני נוער הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית וקשיים אחרים הקשורים לאירועי חיים טראומטיים. מטרת ה- TF-CBT היא לספק חינוך פסיכולוגי ואינפורמציה לילד ולמטפלים העיקריים ולעזור להם בזיהוי והתמודדות עם רגשות, מחשבות והתנהגויות.

טיפול CBT משולב עם היפנוזה חוויה סומטית (SE) Somatic Experience

שיטת טיפול אלטרנטיבית המבוססת על תחושותיו הגופניות של המטופל ועל האופן שבו האירוע הטראומתי משפיע על גוף המטופל.

מדיטציה טרנסצנדנטלית

טכניקה טבעית ופשוטה אשר מתורגלת מספר דקות פעמיים בכל יום בישיבה נוחה ובעיניים עצומות. הטכניקה לא כרוכה בריכוז רב, בשליטה בתודעה או במעקב אחר מחשבות או נשימה. מדובר על תרגול אינטואיטיבי שמאפשר למוח לנוח ולהתיישב במצב של רוגע פנימי.

 (CBCT) Cognitive-behavioral conjoint therapy for posttraumatic stress disorder 

וריאציה של טיפול CBT אשר משלב בטיפול בטראומה גם טיפול ביחסים בין-אישיים עם בן/ בת הזוג כגורם תומך ומבין.

טיפול אקלקטי מהיר Brief Eclectic Psychotherapy (BEP) 

פסיכותרפיה אקלקטית קצרה היא גישה ספציפית המשלבת אלמנטים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי עם גישה פסיכודינמית. היא מתמקדת בשינוי רגשות הבושה והאשמה, ומדגישה את היחסים בין המטופל למטפל כגשר להתמודדות עם הטראומה. 

טיפול בפוסט-טראומה עם מציאות מדומה 

הטיפול במציאות מדומה מכניס את המטופל היישר אל תוך עולם שנבנה בקפידה על מנת לחשוף אותו באופן הדרגתי לגירויים שליליים, אשר מאפשרים לו אט אט לפתח מולם עמידות וחוסן רגשיים. כניסה פנימה (Immersion) לעולם וירטואלי עשויה לסייע למטופלים והחשיפה לגירויים הנדרשים היא הדרגתית ומותאמת אישית. הטיפול משולב בשיחות עם המטפל לפני, אחרי ולעתים גם במהלך החוויות הווירטואליות, על מנת שהמטופל יעבד את הדברים באופן הבריא לו ביותר.

טיפול בבעלי חיים ורכיבה טיפולית 


חשוב לציין שיש עוד גישות וטכניקות טיפול להתמודדות עם פסיכו-טראומה ולכן כדאי לכל אדם לעשות מחקר על הגישות השונות ולבחור את הגישה המתאימה לו ביותר. כמובן שניתן ומומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע או ארגונים המתמחים בטראומה. לא כל איש טיפול הוא מומחה בטראומה ואני ממליץ להתייעץ עם איש מקצוע לגבי סוג הטיפול המתאים לך.


אני מצרף כאן מאמר של מכון טמיר עם מידע נוסף ומפורט על PTSD:

לחץ כאן כדי לעבור לכתבה 

מצרף את האופן בו הגישה האקזיסטנציאליסטית מתייחסת ל PTSD כטיפול משולב:

 לחת כאן כדי לעבור לכתבה