מה זו פסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית?


מה זה אקזיסטנציאליזם ואיך משתמשים בה בטיפול?

החיים מלאים בהמון שאלות גדולות: מה הטעם? מה המשמעות? למה אני חי/ ה בתחושה שמשהו חסר? הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית (קיומית) מנסה לענות על הרבה מהשאלות הללו כדי לעזור לאנשים למצוא סיפוק בחיים, משמעות אישית ומודעות עצמית. פילוסופים רבים בהיסטוריה העסיקו את עצמם בשאלות מהותיות על פשר הקיום האנושי, ובמאה ה-20 התאוריות האקזיסטנציאליסטיות מצאו את דרכן גם לעולם הטיפול. טיפול אקזיסטנציאליסטי מנסה לעזור לאנשים למצוא משמעות ותכלית בחייהם, לפתח מודעות לתנאים אוניברסליים של הקיום האנושי ולהתמודד עם המגבלות והפרדוקסים הטבועים בחוויה האנושית. המטפל האקזיסטנציאליסטי מבקש לחזק את האומץ של המטופל להישיר מבט בחופש הבחירה והיצירה הקיימים בו ומעודד את המטופל לחיות חיים אותנטיים ובעלי משמעות אישית. הרעיון המרכזי הוא שרק בעזרת מודעות וכנות לגבי החוויה האנושית, המגבלות האנושיות והפוטנציאל האנושי, יכול אדם להמציא את עצמו מחדש באופן אותנטי ומלא חיים. במילים אחרות, הטיפול האקזיסטנציאליסטי מציע "תיאום ציפיות" עם החיים כדי שניתן יהיה לחיות בהלימה עם העולם ועם עצמנו. 

מהי פילוסופיה אקזיסטנציאליסטית? 

הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית היא פילוסופיה שמאמצת את החופש והבחירה האישיים שקיימים בתוך מגבלות הקיום האוניברסליות והאישיות. בבסיס הפילוסופיה עומדת הטענה שבני אדם בוחרים (ויוצרים) את קיומם ואת המשמעות של חייהם. הפילוסוף ז'אן פול סארטר טבע את המשפט "הקיום קודם למהות" כדי להסביר שלבני אדם אין מהות אוניברסלית שיש לחיות לאורה, אלא שהאדם מחויב ליצור את מהותו האישית. הפילוסופים האירופאים סורן קירקגור ופרידריך ניטשה נחשבים לפילוסופים הראשונים של התיאוריה האקזיסטנציאליסטית. מרטין היידגר, וז'אן פול סארטר המשיכו את דרכם ופיתחו עוד יותר את הרעיונות האקזיסטנציאליסטים. פילוסופים אלו האמינו שמודעות עצמית, חתירה לאותנטיות ויצירה אישית של ערכים ומשמעות הם הדרך להתפתחות אישית בתוך עולם שמשתנה תמידית ושאין בו משמעות קוסמית ואוניברסלית. האדם הוא יצור זמני (שהמוות נוכח בחייו) ומוגבל תחת חוקי הטבע, אך הוא גם יצור מודע, חופשי ובעל אחריות ליצור את המשמעות הייחודית לו בעולם זה. 

מהו טיפול אקזיסטנציאליסטי? 

הפסיכיאטר האוסטרי וניצול מחנה הריכוז ויקטור פרנקל פיתח את הלוגותרפיה באמצע המאה ה-20. סוג זה של טיפול נועד לעזור לאנשים למצוא משמעות בחיים. בשונה מפרויד, שראה בדחף הליבידי את הכוח האנרגטי העיקרי שמניע את נפש האדם, פרנקל האמין כי משמעות היא הדחף והמוטיבציה הפנימית העיקרית. כאשר אדם מוצא משמעות בחייו, איכות חייו הפסיכולוגית משתפרת. לצד פרנקל, הפסיכולוגים אוטו ראנק, ורולו מיי והפסיכואנליטיקאים מדרד בוס, ולודוויג בינסוונגר סייעו גם כן לעצב את הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית והנגישו את העקרונות הפילוסופיים לעולם הטיפול הנפשי.

 בשנים האחרונות איגד הפסיכיאטר אירווין יאלום ארבעה נתונים/ תנאים (Givens) הנוגעים לקיום האנושי מתוך הספרות האקזיסטנציאליסטית. תנאים, או נושאים מהותיים אלו באים להגדיר מספר 'עובדות קיומיות' שיוצרות חרדה טבעית בבני אדם. הגישה האקזיסטנציאליסטית טוענת שבני אדם נוטים להימנע ממודעות ישירה עם העובדות הללו מתוך חרדה בסיסית שקיימת בכל אדם. כאשר בני אדם לא מתמודדים עם תנאי קיום אלו ומתחמקים מהעיסוק בהם, הם בעצם מונעים מעצמם את האפשרות לחיים מלאים ומספקים.

יאלום מפרט ארבעה תנאי קיום אונטולוגיים: 

1. מוות- אנו לא יצורים נצחיים. 

2. חוסר משמעות אוניברסלי- לא קיימת משמעות קוסמית ואוניברסלית שבני אדם יכולים להבין או להוכיח.

3. בדידות קיומית- החוויה הפנימית שלנו ייחודית וכך גם ההתמודדות היא אישית.

 4. החופש והאחריות לבחור- אנו חופשיים לבחור איך לחיות ועם חופש זה מגיעה גם אחריות. 

הטיפול האקזיסטנציאליסטי נועד לעזור לאנשים להתמודד עם נושאים מהותיים אלו בעזרת פיתוח מודעות, ליווי והכלה, מציאת תשובות אישיות לשאלות הללו, חידוד ופיתוח ערכים אישיים מחדש, נתינת כלים ספציפיים, פיתוח חוסן אל מול העולם, ויצירת משמעות אישית ואותנטיות. 

אני מוסיף לתנאי הקיום של יאלום גם את העובדה ששינוי הוא הקבוע המוחלט והתמידי של החיים. שינוי וזמן הן חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית וההבנה הזו יכולה לסייע רבות לחיות בצורה חיובית ואופטימית.


כיצד עובד הטיפול האקזיסטנציאליסטי? 

מטפלים העוסקים בטיפול אקזיסטנציאליסטי מנסים למקד את המטופל באפשרויות העתיד ולא בהשפעות העבר. מטפלים אקזיסטנציאליסטיים מאמינים שהעבר מסייע לטיפול בכך שיכול לחשוף מידע חשוב ולהסביר על אופן התפתחות האדם, אך יש להימנע מלאמץ את המסקנה שהעבר מכתיב את העתיד וההווה. 

ניתן לשלב טיפול אקזיסטנציאליסטי בכל סוג של פסיכותרפיה. הטכניקות של גישה זו כוללות שיח טיפולי, שאלונים, הקשבה ומתן אינפורמציה. עם זאת, במקום לטפל בסימפטומים כמו פוביות, דיכאון, חרדה, או טראומה באופן נקודתי, הטיפול האקזיסטנציאליסטי מתמקד באדם בכללותו. 

מטפלים אקזיסטנציאליסטיים יכולים לבחון ביחד עם המטופל את דרכו של המטופל בעולם בכל אחד מארבעת ממדי הקיום- מימד פיזי, מימד חברתי, מימד פסיכולוגי, ומימד רוחני, וביחד לזהות את התפיסות השונות שיש למטופל סביב כל מימד. כמו כן, הם יכולים לבחון ביחד עם המטופל כיצד חווה כל אחד מתנאי הקיום האונטולוגים וביחד לחקור כיצד להתמודד עם הפרדוקסים שכל אחד מהתנאים מייצר. 

מטפלים אקזיסטנציאליסטיים יבחנו את דרכו של המטופל בעולם. מהם הערכים שמכוונים את חייו? מהן השאיפות? מהם הפחדים? ביחד יבחנו נושאים אלו לעומקם מתוך ההבנה שלמרות שישנו מכנה משותף לכל בני האדם, כל בן אדם הוא במקביל גם ייחודי וחופשי לבחור את דרכו באופן אותנטי ואישית. 

מטפלים קוראים למטופלים להשתמש ביצירתיות הקיימת בהם, בערכים אישיים, במודעות עצמית ובאהבה לחיים על מנת לקבל החלטות וליצור דרך בעולם. בתהליך הטיפולי, המטפל שואף לעזור למטופל ללמוד, לחשוב ולפעול מתוך מודעות וקבלה ולא מתוך חרדות שמקורן בהימנעות ממגע במגבלות הקיום. בסופו של דבר, מטרת הטיפול האקזיסטנציאליסטי היא לעזור לאנשים למצוא משמעות למרות חרדה ודאגות טבעיות מארבעת תנאי הקיום. הצלחה בתהליך מאפשרת חיים אותנטיים, כבוד עצמי ומוטיבציה פנימית ואת היכולת לעשות בחירות ממקום קונסטרוקטיבי ולא ממקום של הימנעות מכאב.

 מה המגבלות של הטיפול האקזיסטנציאליסטי? 

הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית לא מתאימה לכל אדם. סיבה אחת היא שהטיפול עוסק באדם כמכלול, ועל פי רוב אינו מתמקד בסימפטומים בלבד, אלא רק בסימפטומים כפי שהם באים לידי ביטוי כחלק מהשלם האנושי. סיבה נוספת שהפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית לא מתאימה לכולם היא מכיוון שהיא מישירה מבט עם מגבלות הקיום האנושי ומבקשת להסתכל גם על שאלות שאין לחיים תשובה מוחלטת ואוניברסלית לגביהן. למשל, מטרה אפשרית של טיפול יכולה להיות ללמוד לקבל את המוות כעובדת חיים שבצידה השני גם הפוטנציאל לחוות את החיים כזכות ייחודית שיש לנצל עד תום. קבלה של תנאי הקיום האוניברסליים והאישיים של המטופל, יכולה לסייע למטופל להפסיק לקבל החלטות מתוך הימנעות מנגיעה בסוגיות אקזיסטנציאליסטיות שמעוררות פחד לא מודע. 

בשורה התחתונה קל להרגיש מוצף, מבולבל, מרוקן וחסר משמעות כאשר עוצרים לחשוב על העתיד, המטרות, החופש והמשמעות שלך. אלו שאלות גדולות ולעיתים משתקות מכיוון שבני אדם זקוקים להבנה ופשר בחייהם ולשאלות אלו אין תשובות אוניברסליות. למעשה, עבור אנשים מסוימים התבוננות בשאלות אלו, או שאילת שאלות ללא מציאת פתרונות "טובים" מספיק, יכולה להוביל למשבר קיומי. מטרת הטיפול האקזיסטנציאליסטי היא לעזור לאנשים לא להרגיש מוצפים מהעתיד, מריבוי האפשרויות שמביא עימו החופש ומתנאי הקיום האונטולוגיים. במקום זאת, מטפל יבקש לעזור למטופלים לפתח אומץ ומודעות כדי שיוכלו למצוא וליצור את הדרך הייחודית שלהם במסע הקיום.


כאן ניתן לקרוא עוד על הטיפול האקזיסטנציאליסטי:

לחצו כאן לקריאת המאמר